“Hoe je het draait of keert, de reiziger is de pineut”
Gisteren lekte uit dat De Lijn volop bezig is met het opstellen van een plan waarbij het tram- en busnetwerk in de regio Antwerpen wordt hertekend. Omdat de plannen ook consequenties hebben voor Deurne, belden wij met een kenner van het Antwerpse openbaar vervoer. Hij wil wel met ons praten, maar omdat de plannen nog niet officieel zijn, en hij dat naderhand niet zou willen aangewreven krijgen, vraagt hij om zijn naam niet te vermelden.
“Vorig jaar heeft het Vlaamse parlement het decreet ‘basisbereikbaarheid’ aangenomen. Het openbaar vervoer wordt hervormd wat eigenlijk neerkomt op een besparingsoefening. Bovendien moet De Lijn en de gemeenten zich organiseren in vervoerregio’s. Vervoerregio Antwerpen gaat van Essen tot Boom en van Beveren tot Malle. Hierin zitten de burgemeesters van de betrokken gemeenten en zou worden voorgezeten door Koen Kennis (N-VA), schepen van mobiliteit van Antwerpen. Het is dit orgaan dat de beslissingen over het openbaar vervoer zal nemen.” aldus onze gesprekspartner die de plannen voor deze regio, ondanks dat ze nog niet officieel zijn, heeft kunnen inkijken: “Eigenlijk was dat niet de bedoeling. De politieke verantwoordelijken willen niet dat middenveldorganisaties noch burgers de plannen kennen, want daar komt enkel maar discussie van.”
Besparingsplan
Maar in de voorstellen zoals hij ze kon inzien zal het openbaar vervoer in Deurne veranderen: “Tram 4 wordt ingekort en zou rijden tussen Antwerpen Zuid en het Eksterlaar. Tram 8 zou dan naar Silsburg rijden en tram 2 zou vanuit Hoboken niet meer naar Merksem denderen maar aan het Sportpaleis Deurne inrijden, over de Ter Heydelaan en een deel van de Ruggeveldlaan richting het Rondpunt van Wommelgem. Tram 9 komt van Zwijndrecht en zou via Eksterlaar over de Ruggeveldlaan en Turnhoutsebaan naar Wijnegem gaan. Tram 24 zou verdwijnen.” Over bus 31 of een vervanger is naar zijn zeggen, niets terug te vinden en de keerlus aan de Sint Jozefkerk is nog niet officieel afgevoerd: “Als ze die tramlijn met de lengte van de Boekenberglei kunnen inkorten, sparen ze nog eens een rijtuig uit. Want we moeten er niet flauw over doen, die hele ‘optimalisatieoefening’ is simpelweg een besparingsplan. O ja, bussen zullen in de toekomst nog maar tot aan de Singel rijden.”
Tramreizigers worden fietsers
Onze gesprekspartner wijst er nog eens op dat dit plan officieus is en nog kan veranderen als er teveel commotie zou ontstaan: “Vandaar die stilte. Trouwens, hoe ze dit nieuwe schema zullen implementeren is niet duidelijk. De chaos die is ontstaan met het halveren van tramlijn 8 tot aan station Astrid is ook nog niet opgelost.” Hij wijst op iets merkwaardigs: “De overheid streeft naar een modal shift. Dat wil zeggen, minder automobilisten en meer fietsers en reizigers op het openbaar vervoer. Er zijn inderdaad meer fietsers maar het aantal autogebruikers is constant gebleven. De shift is gebeurd met het openbaar vervoer. Steeds meer reizigers haken af en gebruiken nu de fiets omdat die betrouwbaarder is.” Hij besluit: “Er wordt gemakkelijk gezegd dat het allemaal de schuld van De Lijn is. Maar laat je niet vangen, het zijn de politici die het laatste woord hebben. Voor Antwerpen worden de bakens van het openbare vervoer uitgezet vanop het Schoonverdiep.”
De Lijn is sowieso aan het einde van haar Latijn. Men probeert op allerhande mogelijke manieren de reizigers uit de tram en bus te krijgen: lijnen knippen, idiote ombuigingen(zoals deze via de Drakenhoflaan) er door te pompen, terwijl andere mensen in Deurne-Zuid wachten op een degelijke verbinding naar Deurne-centrum en bv. het districtshuis. Wie helpt bij de reanimatie van de Lijn ???