Onveilige situatie aan de schoolpoort van basisschool Hertenhof
De ouders van de kinderen van basisschool Hertenhof aan de Frans Van Dijckstraat zijn er niet gerust in. De verkeerssituatie aan de schoolpoort is onveilig. Maar de ouders vinden naar eigen zeggen geen gehoor voor hun klachten en voorstellen.
Moeder Ann Van Poppel geeft wat meer uitleg: “We zijn al enkele jaren in gesprek met het districtsbestuur. Er is geen zebrapad om van de school de straat over te steken. Op onze vraag kregen we zelfs het antwoord dat er daar geen budget voor is. Voor enkele strepen witte verf, echt? Op mijn voorstel om een verhoogde verkeersdrempel te maken voor de school werd positief gereageerd, maar er beweegt niets. De school ligt aan een T-kruispunt. Ook op de suggestie de straten eenrichting te maken wordt niet ingegaan.”
Omdat er niet echt resultaten werden bereikt, nodigde de ouderraad in de maand mei districtsburgemeester Tjerk Sekeris (N-VA) uit. Ann Van Poppel: “Burgemeester Sekeris deed enkele beloften maar we zien nog niets gebeuren vanuit het district.” De ouders bleven niet bij de pakken zitten en vroegen om een schoolstraat. Van Poppel: “We moeten op drie punten hekken zetten. Er bij blijven staan want anders worden ze door andere mensen verzet. Ook dit zou beter lopen als we een eenrichtingsstraat zouden worden.” De actieve vrouw vraagt zich vertwijfeld af: “Waarom blijkt dit ogenschijnlijk simpel op te lossen probleem toch zo moeilijk? Moet er eerst iets ernstigs gebeuren?”
Verhoogd kruispunt komt er in april
Dat is een vraag voor districtsburgemeester Sekeris die tevens bevoegd is voor de mobiliteit. “De school krijgt een verhoogd kruispunt voor de deur. Daar is 141.000 € voor ingeschreven in de begroting 2024. De plannen zijn goedgekeurd Een aantal diensten zoals de verkeerspolitie, dienst mobiliteit, brandweer, groendienst geven nu advies. Wij hopen in april de werkzaamheden te starten. Er komen zebrapaden op dat verhoogd kruispunt en parkeren op de hoeken en voor de school wordt onmogelijk gemaakt.”
Sekeris gaat ook dieper in op de vraag voor eenrichtingsverkeer: “Vandaag zijn alle straten rond de school tweerichtingsstraten. Omdat het smalle straten zijn moeten automobilisten wachten op andere auto’s om te kruisen. Dat maakt dat de snelheid in tweerichtingsstraten lager ligt dan de snelheid in eenrichtingsstraten. 85% van de automobilisten rijden hier geen 30 km/u.” Wat de schoolstraat betreft, zegt de districtsburgemeester: “De schoolstraat hier zit nog in de proeffase. Als het concept wordt bevestigd komen er echte barelen. Die zijn makkelijker te bedienen.”
Tjerk Sekeris besluit: “Ik weet dat een en ander bijzonder traag gaat, maar wij zijn nu eenmaal de overheid: “tussen droom en daad, zijn wetten en praktische bezwaren”. Een van die problemen, dat ondertussen is opgelost, was het feit dat aan de kant van de Jan Romeostraat garages zijn. De vraag was of we een kruispunt zouden aanleggen inclusief die garages of niet.”
Recente reacties