Select Page

Water van het vliegveld wordt naar de parkvijver geleid

Water van het vliegveld wordt naar de parkvijver geleid

Districtsraadslid Steven Van Bockstal (Groen) had op de website van Vliegerplein Burgerplatform gelezen dat het Antwerpse college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning aan Aviapartner verleende. In die vergunning is er sprake van ‘de-icing producten’, die gebruikt zullen worden ‘op de startbaan’.

Volgens Vliegerplein werd niet gespecifieerd welke producten er zouden worden gebruikt. Dus besloot het Burgerplatform: “De stad weet niet om welke producten het gaat. Het zouden best wel giftige stoffen kunnen zijn. Vaak wordt het giftige glycol gebruikt en andere producten die PFAS bevatten. Omdat de afwatering van de startbaan sinds de hernieuwing van de baan van het vliegveld ondergronds naar de vijver van het Boekenbergpark loopt, is de kans reëel dat die stoffen uiteindelijk in de vijver van het park terecht komen.”

Bezorgdheid om kwaliteit van vijverwater

Raadslid Van Bockstal was dan ook bezorgd en stelde volgende vragen aan het districtsbestuur: “Klopt het dat de afwatering van de startbaan naar de vijver van het Boekenbergpark loopt? Is er geweten uit welke stoffen het de-icingproduct is opgebouwd? Is de kwaliteit gekend van het water dat afvloeit naar de vijver van het Boekenbergpark?” Van Bockstal kreeg antwoord van districtsschepen Philip Van Acker (N-VA), bevoegd voor milieu: “Het hemelwater dat op de startbaan valt wordt sinds de vernieuwing van de startbaan opgevangen in een bufferbekken van 2132 m³. Van daaruit zal het in de nabije toekomst vertraagd en gecontroleerd afwateren naar de vijver van het Boekenbergpark. De aansluiting zelf moet nog worden uitgevoerd, op het ogenblik is er nog geen directe afwatering naar de vijver.”

Afwatering verschillend per zone

De schepen ging verder: “Er is hier nog wel bijkomende uitleg nodig. De luchthaven heeft verschillende verharde zones met aparte functies en die zullen ook verschillend afwateren. De startbaan dient om op te stijgen of te landen. Daar gebeuren geen activiteiten zoals brandstof tanken of de-icing van vliegtuigen. Bij sneeuwval wordt de baan wel ontijzeld. Daarnaast zijn er een taxiway en twee Aprons. Apron I is de grote zone waar de vliegtuigen parkeren en waar tanken en onderhoud plaatsvinden, Apron II is een taxilane waarlangs vliegtuigen naar hun hangar kunnen taxiën.  In de toekomst zullen ook deze zones naar dit bufferbekken afwateren maar een deel van Apron I, waar onderhoud en de-icing van de vliegtuigen gebeurt, wordt daarvan losgekoppeld. De afwatering gaat naar de openbare riolering zodat potentieel verontreinigd hemelwater volledig afgescheiden kan worden. De werken aan Apron I zijn voorzien voor 2024. De taxiway, dient uitsluitend om van de Apron naar de start- en landingsbaan te rijden.”

Product dat ook zoute chips hun smaak geeft

De schepen ging ook dieper in op de gebruikte producten: “De-icing van startbaan gebeurt met natriumacetaat onder merknaam Cryotech. Het is niet giftig, gemakkelijk bio-afbreekbaar en is als niet milieugevaarlijk product en zeker niet toxisch. Het wordt ook gebruikt in de voeding. Voor de de-icing van de vliegtuigen zelf wordt een vloeistof gebruikt onder naam Killfrost ABC-K Plus wat voor het grootste deel bestaat uit de stof Propaan-1,2-diol, beter gekend als propyleenglycol. Dit product is eveneens niet toxisch, wordt als niet milieugevaarlijk gezien en is gemakkelijk biologisch afbreekbaar. Ook al zijn beide producten niet milieugevaarlijk, het is uiteraard wel de bedoeling om alles maximaal uit het milieu te houden.”

Schepen van Acker kon het bezorgde raadslid geruststellen over de kwaliteit van het water in de parkvijver: “In het verleden werd de vijver vooral gevoed door grondwater waar ook PFAS in werd gemeten, met het nieuwe systeem zal de vijver nu door hemelwater worden gevoed waardoor de waterkwaliteit een heel stuk beter zal zijn. Ik kan u ook bevestigen dat de voor de de-icing gebruikte producten gecertifieerd zijn en geen PFAS bevatten.”

About The Author

mm

Wilfried Defillet schrijft al jaren als freelance-journalist en was o.a. correspondent van GvA voor het district Deurne. Hij werkt mee aan buurtbladen zoals 't Vliegerke en Borgerblad

Leave a reply

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Het weer

Antwerp
Partly Cloudy
08:0816:48 CET
Feels like: -3°C
Wind: 18km/h SW
Humidity: 80%
Pressure: 1003.05mbar
UV index: 0

(advertenties)