‘Doe Deurne Dicht’ houdt ludiek actie aan de ingang van de luchthaven
Een 150-tal mensen was zaterdag samengestroomd voor de ingang van de luchthaven van Deurne. Actiegroep ‘Doe Deurne Dicht’ riep de overheid op om van de luchthaven een park te maken. Volgens woordvoerster Ruth-Marie Henckes zou dat nu kunnen gebeuren omdat de milieuvergunning van de luchthaven toch vervalt. De actie werd gesteund door Burgerplatform Vliegerplein, Extinction Rebellion en Grootouders voor het Klimaat.
Ruth-Marie Henckes ging dieper in op 3 mythes die in de discussies over de luchthaven steeds weer de kop opsteken: “De luchthaven was er eerst. Maar honderd jaar geleden was de overlast en de aanslag op het klimaat niet zo groot. De luchtvaart is trouwens de snelst groeiende bron van CO2.” De tweede mythe is die van de luchthaven die belangrijk is voor de economie. “Klopt niet.” zei Henckes: “Kijk maar naar Charleroi. Daar wordt enkel de aandeelhouders van Ryan Air er beter van. Zelfs de piloten zijn daar in staking.” Ook de derde mythe, ‘Dat gaat nooit lukken’ , wees Henckes naar de vuilnisbak: “Denk maar aan de Tempelhof in Berlijn die een recreatieve invulling kreeg. Of Schiphol in Amsterdam waar omwonenden de privéjets weg kregen.”
An Wouters van Burgerplatform Vliegerplein belichtte de juridische acties die momenteel tegen de luchthaven worden ondernomen. Wouters: “De luchthaven leeft van de subsidies van de federale en Vlaamse overheden en zorgt voor toenemende stank en lawaai. Bij de vernieuwing van de startbaan zijn enkele bouwovertredingen gepleegd en daar procederen wij tegen. Wij verzetten ons ook tegen een brandstoftank voor loodhoudende benzine. En wij hebben beroep aangetekend tegen een omgevingsvergunning voor het gebruik van ‘de-icing’ producten zonder dat de stad Antwerpen weet welke producten er worden gebruikt. Meestal wordt hiervoor het giftige glycol gebruikt. En het water van de startbaan komt uit in de vijver van Boekenbergpark.” An Wouters eindigde met de vaststelling dat de privéjets een percentueel hoge uitstoot per passagier hebben van CO2 en fijnstof. “Bovendien wordt de bagage van deze mensen amper gecontroleerd.” voegde zij er nog aan toe.
De ludieke actie eindigde met muziek. Deze keer trad de politie niet hardhandig op om de actievoerders te verwijderen.
Trackbacks/Pingbacks