Infomoment over de keerlus trekt ruim honderd mensen
Meer dan 100 mensen waren op de uitnodiging van Het juiste spoor ingegaan en kwamen afgezakt naar zaal Drakenhof op de Boekenberglei waar een infomoment plaats vond over de nieuwe keerlus aan de Sint Jozefkerk.
Actiegroep ‘Het juiste spoor’ had Professor Dirk Lauwers (UIA) en Erik Heylen (TreinTramBus) uitgenodigd om hun licht te laten schijnen op het plan van de stad om een nieuwe tramkeerlus aan te leggen op de Gitschotellei-Drakenhoflaan-Boekenberglei-Cruyslei. Het infomoment werd medegeorganiseerd door Buurtgroep ’t Vliegerke en Grootouders voor het Klimaat (GvK). Monique Peremans, voorzitter van ’t Vliegerke, motiveerde waarom de buurtgroep tegen de plannen is: “Zowel het groen, de leefbaarheid als de mobiliteit maken een slechte beurt. Bovendien dreigt de markt te verdwijnen.” Denise Putaert van GvK zei: “Wij zijn bekommerd voor het klimaat en grote bomen en openbaar vervoer zijn daarin sleutelelementen.”
Stevig prijskaartje voor minder aanbod
Lode Daelemans van Het juiste spoor gaf een stand van zaken: “De nieuwe keerlus moet die van Eksterlaar vervangen. Daar hangt een stevig prijskaartje aan vast en anderzijds merken we dat er steevast besparingen worden doorgevoerd. Tram 4 is al verdwenen en ook bus 19 gaat weg. Rest enkel tram 9 nog. En het straffe van de hele zaak is dat er geen vervoersplan is. De vier voorgaande voorstellen zijn in de vuilnisbak beland.” Daelemans wees ook op de kap van 68 grote bomen: “Er zouden er meer worden aangeplant maar om een zelfde bladmassa te hebben moeten er wel 100 boompjes per omgelegde boom worden geplant.” Het juiste spoor vlooide ook uit dat in het ontwerp op de Gitschotellei geen elektrische contactpunten zijn voorzien. Daelemans: “Het lijkt erop dat de stad de markt daar weg wil.”
Daelemans ging ook dieper in op de verkeersveiligheid: “Er is een nieuwe uitgang aan Te Boelaarpark voorzien die uitkomt op een fietspad. Er zijn laad- en loszones gepland in de smalle Joris Helleputtestraat. Het kruispunt Drakenhoflaan-Boekenberglei wordt onoverzichtelijk en gevaarlijk en er verdwijnen 109 parkeerplaatsen aan de kerk.” Hij besloot: “Wat wij zeggen is, ‘druk op de pauzeknop en gaat het gesprek met experten en de buurt aan’.”
Verschraling van het openbaar vervoeraanbod
Dan was het woord aan Erik Heylen van TreinTramBus. Hij begon met de vaststelling dat de keerlus op het Eksterlaar daar al 93 jaar ligt en tot enkele jaren terug geen problemen opleverde. En hij zag ook dat de laatste jaren er een verschraling van tram- en busaanbod was. “Je moet tegenwoordig tram 9 eens proberen te nemen tijdens de spitsuren. Daar geraak je niet op.” zei hij. Heylen had ook een alternatief voorstel: “Tram 11 doortrekken over de Ruggeveldlaan naar Deurne Noord. Daar kan hij worden gekoppeld aan tram 12. En dan heb je gelijk een districtenroute (een lijn die alle districten verbindt).” Als niemand daar oren zou naar hebben zou eventueel ook lijnen 9 en 5 kunnen worden gekoppeld. Al lost dat het tekort aan capaciteit in Deurne niet op.”
Voorstel hangt met haken en ogen aan elkaar
Professor Dirk Lauwers overliep de plannen waarin volgens hem een aantal verbeteringen inzitten maar die met teveel haken en ogen aan elkaar hangen. Lauwers: “Fietspaden worden breder maar de trottoirs zijn minimaal. De uitgang aan Te Boelaarpark is een minpunt. Oversteekplaatsen zijn overzichtelijk maar de middeneilanden zijn te smal voor fietsers. Autoluwe zijstraten en het afsluiten van de middenberm is goed maar dan wel met circulatieplannen tegen sluipverkeer. Het kruispunt Drakenhoflaan-Boekenberglei daarentegen is onoverzichtelijk en een gevaar voor scholieren. En de nieuwe tramkeerlus toont aan dat de prioriteiten nog altijd bij het autoverkeer liggen.”
De professor wees er ook op dat met de keuze van 50km/u doorgaand verkeer wordt aangetrokken ten koste van de veiligheid van zwakke weggebruikers. Hij stelde dan ook dat de plannen moeten worden herbekeken vanuit het STOP-principe (eerst stappers, dan trappers, dan openbaar vervoer en tenslotte privévervoer) en de modal shift (minder auto’s, meer openbaar vervoer) doelstellingen. Lauwers: “Een student die met zo’n voorstel zou afkomen zou ik tweede zit geven of adviseren van richting te veranderen. De basisveronderstelling bij deze plannen moet een verbetering van het openbaar vervoer zijn. Maar dat is hier niet het geval.” De mobiliteitsdeskundige eindigde: “In grote steden als Londen en Parijs vermindert het autoverkeer. En in Brussel wordt het openbaar vervoer steeds beter. Hier in Antwerpen verslechtert het.”
Recente reacties