Vliegtuigen uit Deurne maken tussenstop in Zaventem om te tanken
Wie deze ochtend de krant De Standaard las, zal misschien grote ogen hebben getrokken. De krant vlooide uit dat touroperator Tui de laatste weken meermaals van Deurne naar Spanje vloog met een tussenstop in Zaventem.
De Standaard bekeek de vluchtdata van de vluchten van Tui van de laatste maanden naar Alicante, Malaga en Ibiza en merkte op dat sinds juli vijf keren een tussenstop werd gemaakt in Zaventem en dit om bij te tanken. Terwijl de toestellen van Tui normaliter rechtstreeks naar Spanje kunnen vliegen. De krant vroeg meer uitleg aan Piet Demeyere, woordvoerder van Tui. Wat blijkt: bij nat weer is een vol vliegtuig te zwaar voor de startbaan. Dus verkiest de maatschappij om minder te tanken en een tussenstop te maken in Zaventem om daar de tank verder te vullen. Omdat de startbaan daar langer is, is een hoger startgewicht geen probleem.
De krant ging ook te rade bij Inge Mayeres van het onderzoeksbureau Transport & Mobility Leuven. Zij berekende dat een bijkomende landing en take-offcyclus met dit vliegtuig tot 2050 kg extra CO2 uitstoot leidt. De tussenstop met deze vlucht verhoogt de uitstoot van CO2 met ruw genomen 17%. Bovendien zorg je volgens Mayeres voor bijkomende geluidshinder in Brussel.
Ook Imade Annouri, Vlaams parlementslid voor Groen, werd om een reactie gevraagd: “Los van veel of weinig vluchten, is dit pure Kafka. Dit is het zoveelste hoofdstuk van inefficiënte zaken van de luchthaven van Antwerpen.”
Recente reacties