Grootouders voor het Klimaat bezoeken de luchthaven
Voorbije zaterdag fietste de Antwerpse afdeling van Grootouders voor het Klimaat rond de luchthaven van Deurne. Ze werden gegidst door Piet De Roeck, woordvoerder van het Burgerplatform Vliegerplein dat ijvert om van de luchthaven in dicht bevolkt gebied een park te maken.
Berekoud was het toen een vijftiental Grootouders voor het Klimaat afspraken aan de ingang van het luchthavengebouw. Piet De Roeck van Burgerplatform Vliegerplein lichtte het verzet tegen de luchthaven toe. De Roeck: “De luchthaven is bedoeld als zakenluchthaven. Maar zakenvluchten – uitgezonderd de privé-jets die je kan reserveren voor een smak geld – zijn nooit succesvol gebleken. De Vlaamse Regering zette dan een LOM-LEM-constructie op. De LOM is de LuchthavenOntwikkelingsMaatschappij en dus overheid en de LEM is de LuchthavenExploitatieMaatschappij die privé is, het Franse Egis. Waardoor het de Vlaamse belastingbetaler is die de onrendabele luchthaven financieel in stand houdt.” De Roeck weidde ook uit over de bouwmisdrijven op het luchthaventerrein en over hoe de luchthaven in 2014 een toeristische luchthaven werd.
Klap op de vuurpijl was volgens Piet De Roeck de beslissing van de Belgische minister van Verkeerswezen Alfred Bertrand in 1964 om de luchthaven van Deurne te supprimeren vanaf het moment dat er een autoverbinding zou zijn tussen Antwerpen en Zaventem. De Roeck: “Intussen is er ook al een treinverbinding.” Hij besloot: “De officiële nabestemming van het vliegveld in het gewestplan is park.”
Foto: Piet De Roeck, woordvoerder van Burgerplatform Vliegerplein geeft uitleg
Recente reacties