Een nieuwe school met een bijzonder verhaal
Basisschool De Pientere Piste sloot de voorbije week af met een stoet. Een vrolijke optocht die leidde van containerklasjes naar een echt schoolgebouw.
In 2010 startte in de schaduw van de skipiste Zondal op Ruggeveld een nieuwe school. Een naam was snel gevonden: ‘De Pientere Piste’. Een school die koos voor de Freinetmethode. In afwachting van een echt schoolgebouw, aan de overkant van de Ruggeveldlaan naast de ingang van het Rivierenhof, vonden de leerlingen onderdak in containerklasjes. Vrijdag was het dan zover, de nieuwe school was klaar en de leerlingen trokken in een bonte optocht van hun oude klasjes naar de nieuwe lokalen. Elke klas heeft een vogelnaam, de kinderen volgden hun eigen vogel en vlogen als het ware van de ene plek naar de andere.
Apart gebouw
Directeur Judith Corthouts vertelt vol trots over de nieuwe school: “Het is een gebouw zonder traditionele klassen. Er zijn grote werkruimten verdeeld in zones. Zo heb je een crea- en een instructieruimte en een bouw-, theater- en leeshoek. En er is zelfs een filmzaal. De leerlingen zoeken hun plek op grond van wat ze doen. Ze kunnen samenwerken aan een opdracht of stilte opzoeken in een leeshoek. De kinderen bepalen zelf wat ze doen maar krijgen uiteraard wel opdrachten. De traphal met glijbaan is een multifunctionele ruimte en het hart van de school. In plaats van afgescheiden klaslokalen zijn er ‘nestruimten’, vernoemd naar een vogel en met een leerkracht als nestverantwoordelijke.”
Aparte methodiek
De Pientere Piste startte 12 jaar geleden met 60 leerlingen verdeeld over kleuterklasjes en een eerste leerjaar. Ondertussen telt de school al 302 leerlingen en zijn er naast de kleuters 9 lagere school groepen. Dat zal verder uitgroeien naar twee groepen per leeftijdscategorie. De school volgt de Freinetmethode, gebaseerd op het gedachtegoed van de Franse pedagoog Célestin Freinet. Ervaringen en belevingen van de leerlingen zijn het uitgangspunt voor het onderwijs. Kinderen leren van de ervaring van andere kinderen, volwassenen, culturen, … waarin de leerkracht diepte en structuur brengt. Er is aandacht voor lerend ontdekken.
Foto boven: De kinderen volgden hun vogel en vlogen mee over.
Foto’s onder (in volgorde):
- Het nieuwe schoolgebouw
- De multifunctionele ruimte met glijbaan
- leerlingen kunnen zich terugtrekken in de leeshoek
- Ouders plakten tegen het raam om een glimp van hun spruit op te vangen
Recente reacties