Zelfrijdende auto’s die met elkaar communiceren
De presentatie werd uitgevoerd door Imec, een onderzoeks- en innovatiehub op het vlak van nano-elektronica en digitale technologie, samen met UAntwerpen en UGent. Op de nieuwe Smart Highway testinfrastructuur langs de E313 werd een reallife test uitgevoerd met twee geconnecteerde samenwerkende auto’s. Op het dak van de auto’s bevond zich een radiomodule voor communicatie met de andere auto’s en met de weginfrastructuur, en een module voor dataverwerking. Over het traject van de testsite zijn radio-eenheden aan de kant van de weg geïnstalleerd die communiceren met de auto’s.
Bart Lannoo, Business development manager bij imec/UAntwerpen, gaf uitleg: “Bij de test rijden drie auto’s achter elkaar. Twee ervan zijn uitgerust met radiomodules, tussenin rijdt een gewone auto. Wanneer de eerste auto een noodstop uitvoert, zal die informatie razendsnel worden doorgegeven aan de andere uitgeruste auto, zelfs wanneer de gewone auto zich tussen de twee geconnecteerde auto’s bevindt, of wanneer die zich buiten het zicht van de eerste auto bevindt. De tweede geconnecteerde auto zal daarop ook onmiddellijk een waarschuwing krijgen om te remmen of te stoppen. Het is de bedoeling om die soort informatie in de toekomst te gebruiken als extra databron om zelfrijdende wagens aan te sturen.”
Sorry ben nen oude vent,mijn vraag hoe is het zo ver gekomen ,met al die wetenschappers,politici.Een ieder weet toch de afmeting van onze bol,of staat overproductie niet in ons woorden boek?