“De studenten zijn gejost en de zwakke leerlingen zullen gesjareld zijn.”

Gepubliceerd door admin // maart 6, 2015 // in Reportages // 0 Reacties

Merel Defillet studeerde vorig academiejaar af en geeft nu les in een basisschool in Deurne. Ze is niet zeker dat ze volgend jaar nog les zal kunnen geven want ze heeft niet het juiste diploma. De bezorgde schooljuf zette een open brief op haar facebook pagina met als titel “De studenten zijn gejost en de zwakke leerlingen zullen gesjareld zijn”.

Toen Defillet naar de hogeschool ging, twijfelde ze tussen twee opleidingen: lerarenopleiding en orthopedagogie. Uiteindelijk werd het orthopedagogie. Als ze deze studie beëindigde en haar bachelorsdiploma behaalde, bleek haar zin om les te geven best nog levendig. Defillet: “De banaba  ‘zorgverbreding in het onderwijs en remediërend leren’ werd aangeboden als de richting voor de orthostudenten die toch in het onderwijs wilden werken. Zorgjuf, zorgcoördinator en zelfs leerkracht want je kreeg een bewijs van pedagogische bekwaamheid. Ik had er een extra studiejaar voor over.”

Het was een donderslag bij blauwe hemel toen de studenten nog tijdens het academiejaar te horen kregen dat deze richting bij nader toezien toch niet zo geschikt was voor orthostudenten. Het bewijs van pedagogische bekwaamheid dat ze zouden krijgen zou volstaan om te mogen werken maar ook niet meer dan dat. Defillet: “Wij zouden, als we al aangenomen worden om les te geven, geen anciënniteit krijgen. We zouden ook als eerste ontslagen worden als er een overschot zou ontstaan van mensen met een lerarenopleiding. Wie toch graag in het onderwijs wil, moet een flextraject volgen. Omdat wij al over een bachelorsdiploma beschikken kan deze opleiding in twee jaren in plaats van drie gevolgd worden.  Het algemeen gevoelen bij mijn 70 collega orthostudenten is dat we serieus gejost zijn door de hogeschool.”

Toch is er volgens de kersverse schooljuf een hele goede reden om mensen met een technische bachelor orthopedagogie in het onderwijscircuit te houden. Niet alleen omdat de volgende jaren steeds meer leerkrachten nodig zullen zijn. Maar vooral omwille van de beleidskeuze voor het inclusief onderwijs. Defillet: “Inclusief onderwijs wil kinderen met speciale noden opnemen in het reguliere onderwijs en ze een onderwijsparcours laten afleggen zoals hun leeftijdsgenoten. Mensen met een lerarenopleiding zijn opgeleid om pedagogisch verantwoord onderwijs aan te bieden. Technische orthopedagogen zijn dan weer opgeleid in het herkennen van en omgaan met leerzorgen.” Volgens Defillet is er kritiek op ons onderwijssysteem, een performant systeem voor leerlingen die hun plaats vinden. Maar een systeem ook met een hoge uitval. Defillet: “Het is een open deur intrappen te stellen dat het vooral de zwakkere leerlingen zijn die als eerste tuimelen. Om die op te vangen heb je meer nodig dan enkel pedagogische modellen. Als er geen aangepaste aandacht gaat naar de kinderen met leerzorgen zou het hele inclusief onderwijs wel eens een maat voor niets kunnen worden. Waardoor de zwakste leerlingen gesjareld zullen zijn.” 

About the Author

admin

Comments

Laat een reactie achter



(Uw e-mailadres wordt niet publiekelijk weergegeven.)


Captcha Code

Klik op de afbeelding voor een andere captcha.


Voor meer informatie omtrent privacy en cookies bezoek ons privacy statement.