Buurt lust nieuwe keerlus niet
Het stadsbestuur werkt in alle stilte verder aan de aanleg van een nieuwe keerlus van tram 9 aan de Sint Jozefskerk. En dat heeft ingrijpende gevolgen voor de buurt tussen de twee parken.
In het najaar van 2018 kwam schepen van mobiliteit Koen Kennis (N-VA) met het voorstel op de proppen om de keerlus van tram 9 te verhuizen van het Eksterlaar naar de Sint Jozefkerk. De reden was dat de tramterminus op het Eksterlaar te gevaarlijk was. De tram zou van de Gitschotellei rechtdoor over de Drakenhoflaan rijden, afdraaien op de Boekenberglei om dan via de Cruyslei terug richting stadscentrum te verdwijnen. Daar was heel wat tegenstand tegen en een aantal bewoners vanuit de buurt sloegen de handen in elkaar en richtten buurtwerkgroep ‘Het juiste spoor’ op. Ze stelden gefundeerde alternatieven voor. En met het oog op de verkiezingen voor de gemeente- en districtsraden vroeg het huis-aan-huisblad ’t Vliegerke van de gelijknamige buurtgroep het standpunt van de lokale afdelingen van de politieke partijen in Deurne en Borgerhout. Op een na verklaarden ze allen tegen de keerlus te zijn. Enkel N-VA was voor. Dan werd het stil.
Dossier duikt als een monster van Loch Ness terug op
Nu liggen er vergevorderde plannen op de tafel. Het juiste spoor is onmiddellijk in het verweer geschoten. De buurtwerkgroep is boos omdat er gedurende 7 maanden geen enkel gesprek met de bewoners heeft plaats gevonden. Ondanks de meer dan 500 handtekeningen tegen het voorstel. Een klacht die gedeeld wordt door buurtgroep ’t Vliegerke die stelt dat bij zo’n belangrijke ingreep in het openbare domein een degelijke dialoog met de buurt moet worden aangegaan. Een gesprek met enkele ambtenaren in een tentje op de markt is geen volwaardig en ernstig gesprek. Bovendien rijst de vraag wat het standpunt is van Open VLD en sp.a die voor de verkiezingen nog uitgesproken tegen waren.
Capaciteitsprobleem in de maak
Volgens Het juiste spoor blijven de redenen die eerder al werden opgesomd om het project af te voeren geldig. Wim Gevers, lid van de buurtwerkgroep, lijst ze nog eens op: “Tramlijn 9 wordt verkort terwijl er een capaciteitsprobleem in de maak is: er worden op site Eksterlaar 480 wooneenheden gebouwd en er komt een bovenlokale zwembad en ijsbaan op Ruggeveld. De nieuwe tramlijn op de Gitschotellei zal de wekelijks goed draaiende markt doen verdwijnen. En alle bomen op de Gitschotellei en Drakenhoflaan zullen worden gekapt. Nieuwe bomen hebben niet dezelfde bladomvang. De eikenbomen op de Boekenberglei lopen risico op ernstige beschadiging. Ook zullen de lijkwagens niet meer voor de Sint Jozefkerk kunnen rijden.” De werkgroep wijst er eveneens op dat de initiële reden, het gevaarlijke keerpunt op het Eksterlaar, erg relatief is. Aan het kruispunt Boekenberglei-Cruyslei gebeuren veel meer ongevallen. De situatie zal daar met een bijkomend spoor enkel gevaarlijker worden.
Private tramsporen
Buurtwerkgroep Het juiste spoor vraagt zich ook luidop af waarom tram 9 niet zou kunnen doorrijden op de Ruggeveldlaan. En vreest dat de vraag stellen ze ook beantwoorden is. “Want” zo denkt Wim Segers: “de tramsporen daar zijn in een PPS-formule (publiek-private samenwerking) aangelegd. Om die sporen te mogen gebruiken, zal De Lijn moeten betalen aan de private partner. Terwijl de kosten van de nieuwe keerlus door de stad Antwerpen worden gedragen. Doordat de tramlijn ingekort wordt, kan misschien wel een rijtuig minder worden ingezet. Maar dan gaat het hier louter een besparing in tijden van modal shift.”
Meer info: www.juistespoor.be
Recente reacties